conflicten #conflict #werk

Wanneer we dag in, dag uit intensief samenwerken met onze collega’s, is het normaal dat er af en toe meningsverschillen zijn, of ergernissen ontstaan die kunnen leiden tot een conflict.


De mogelijke gevolgen van een conflict

Werk je in een team waar deze zaken bespreekbaar zijn, dan is er verder geen vuiltje aan de lucht. Maar wanneer deze ergernissen zich gaan opstapelen ontstaat er een voedingsbodem voor conflicten.  En dat is absoluut te voorkomen, want op termijn heeft dit een negatieve impact op de samenwerking en zal het werk en het werkplezier hieronder gaan lijden. 

Maar niet iedereen is even assertief, waardoor je vaak ook conflict vermijdend gedrag krijgt onder de teamleden. Kleine ergernissen en meningsverschillen blijven onuitgesproken en gaan een eigen leven leiden. Deze onderlinge spanning brengt veel stress met zich mee, en dan is op termijn een goede werksfeer ver te zoeken. Spanningen in een team hebben bovendien een effect op àlle leden, en dus niet op enkel op de betrokken teamleden binnen het conflict. De gevolgen kunnen op termijn verregaand zijn, zoals een ontslag, ziekteverzuim en een burn-out.


Constructieve oplossing van een conflict

De enige manier om een conflict op te lossen is met een constructief gesprek. Een voorwaarde hier is echter dat àlle teamleden ook bereid moeten zijn om heel open over het conflict te spreken.


Hieronder de belangrijkste stappen voor het oplossen van een conflict:

  1. (H)erken het conflict

    Een conflict negeren, maakt het sowieso alleen maar erger. Eenmaal een conflict wordt uitgesproken zal het ook zelden ‘zomaar’ verdwijnen. In sommige gevallen kan het tot een uitbarsting komen. En heel vaak lijkt het probleem misschien wel van de baan, maar blijft het conflict sluimeren zonder een oplossing.

  2. Reflecteer over jouw aandeel in het conflict

    Als iets niet goed gaat dan willen we soms graag iemand anders de schuld kunnen geven. Dit is uiteraard niet de juiste manier om conflicten op te lossen. Reflecteer over jouw aandeel in het conflict.

  3. Wat is de echte reden van het conflict?

    Vermijd om je te fixeren op de betrokken teamleden. Maar onderzoek wat de échte (onderliggende) reden is van het conflict.  Wat speelt er?

  4. Benadruk het gemeenschappelijke doel

    Zeker in een professionele context is het belangrijk om als leidinggevende te benadrukken én er zich als teamlid van bewust te zijn dat er één gemeenschappelijk doel is, namelijk bouwen aan de toekomst van het bedrijf. Desondanks hun verschillen.  Dit inzicht kan zeker helpen om tot een oplossing te komen.

  5. Kom tot een gezamenlijke oplossing

    Het is belangrijk dat alle betrokken partijen hun zegje kunnen doen, en dat er actief wordt geluisterd naar elkaar. Zo wordt er een veilige omgeving gecreëerd en is de kans veel groter dat de oplossing effectief wordt aanvaard door iedereen. Elkeen dient zijn verantwoordelijkheid hierin te nemen om de gemaakte afspraken na te leven, zodat er ook snel terug kan ingegrepen worden van zodra het conflict zich opnieuw voordoet.

Ben je leidinggevende, of maak je deel uit van een team en weet je niet goed hoe concreet om te gaan met een conflictsituatie op jouw werk?

Dominique Wauters, onze loopbaancoach schreef hierover een blog en helpt jou hiermee graag verder.

Je kan haar bereiken via dominiquewauters@ylia.be.

Wist je dat je recht hebt op een gratis kennismakingsgesprek als je gebruikt wil maken van loopbaancheques? Op deze manier kan je Dominique al eens leren kennen voor je de begeleiding start.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.