De helpende invloed van de gezinscontext binnen een loopbaantraject.

Dit is bij sommige coachees meer bepalend dan bij anderen.  Als loopbaancoach is het interessant en vaak helpend om hier even bij stil te staan.  Immers, binnen je gezinscontext leer je over arbeidsethiek, leer je waarden die hierin helpend en ondersteunend zijn of net niet. Het is geenszins de bedoeling om hier met de vinger te wijzen. Het is eerder goed om af te toetsen of er sprake is van onzichtbare belemmeringen die weerslag hebben op het loopbaanpad.

Het begint vaak al met de studiekeuze.  Het is interessant om uit te vinden of er sprake was van vrije keuze of dat de keuze eerder beïnvloed werd.

Je kan een talent hebben, maar…

Een toelichting: In sommige gezinnen is het volgen van universitaire studies een evidentie, in andere gezinnen niet. Dit gaat ook op voor talenten en wat je ermee doet, in welke mate deze gezien worden.  Je kan een talent hebben maar als het door de context niet wordt gezien en ondersteund. Dan is het moeilijker om dat tot ontwikkeling te brengen. Bv. Als je muzikaal talent hebt, zal dat in een omgeving waar muziek in de voorgrond is, sneller ontdekt en aangemoedigd worden. In vergelijk met een context waar muziek niet aanwezig is.

Ontdekken mogelijkheden

Als loopbaancoach vind ik het zelf altijd bijzonder boeiend om het verhaal van de gezinscontext mee te nemen in loopbaanbegeleiding. Nogmaals, het is niet de bedoeling om te beschuldigen of te veroordelen.  Soms ontdek je nieuwe mogelijkheden. Of talenten die waren ondergestopt of zich herhalende patronen en gewoontes die nu niet meer nodig zijn. 

Verhalen vertellen veel in weinig woorden.

Een leuk gekend verhaaltje licht dit laatste toe: 

Een meisje vraagt aan haar moeder die aan het aanrecht van de keuken staat “mama waarom snij jij die topjes van de worstjes vooraleer je ze in de pan doet ?”

“Dat weet ik niet,” antwoordt mama: “mijn moeder deed dat ook altijd, we zullen het haar vragen.”

De volgende dag vraagt het meisje aan haar oma: “Oma, waarom snij jij die topjes van de worstjes vooraleer je ze in de pan doet ?” “mama doet dat ook maar ze weet niet waarom”.

“Tja,” zegt oma: “dat weet ik ook niet, mijn moeder deed dat altijd zo.”

Enkele weken laten bezoekt het meisje samen met haar moeder en grootmoeder (het verhaal speelt zich af voor Corona) haar overgrootmoeder in het woonzorgcentrum.

“Moemoe,” vraagt ze “waarom snij jij die topjes van de worstjes vooraleer je ze in de pan doet ?” “mama en oma doen dat ook altijd maar ze weten niet waarom.”

Moemoe begint hartelijke te lachen en zegt “maar mannekes, kopen jullie nu nog altijd te kleine pannekes?”

Dit verhaal licht toe dat wij vaak patronen, denkrichtingen, oordelen herhalen of blijven vasthouden hoewel de omstandigheden waaronder ze ontstonden al lang voorbij zijn.

Ontdekkingstocht

Het is altijd opnieuw heel boeiende en vaak verrassend om je coachee te ondersteunen op deze uitdagende ontdekkingstocht.

Deze blog is geschreven door Peggy Poppe. Je kan haar bereiken via peggypoppe@ylia.be

Of via de telefoon: 0474/502.332

Wist je dat je recht hebt op een gratis kennismakingsgesprek bij loopbaanbegeleiding?


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.