Gevoel in je werk

Als we aan werken denken, denken we aan rationeel zijn, professioneel en soms ook koud.
Als we aan loopbaanbegeleiding denken, gaan onze gedachten meestal naar testen, vragenlijsten en reflectieoefeningen.

Toch is niet iedereen rationeel ingesteld en is het minstens even belangrijk om het emotionele, intuïtieve en gevoelsmatige ook aan te spreken.



Leren omgaan met je gevoelens

Vele mensen die ik (Sofie Stiers) in mijn werk ontmoedt hebben de volgende strategie rond gevoelens (zeker op het werk):

  • negeren
  • vergeten
  • weg te werken
  • relativeren
  • overdenken
  • piekeren

Toch is het zo belangrijk om te weten dat je kan leren omgaan met:

  • je gedachten
  • je gevoelens
  • fysiek signalen
  • innerlijke beelden
  • intuïtie

Gevoel in je werk


Een methodiek die heel spontaan werkt en gebaseerd is op natuurlijk processen is “Focusing” (Gendlin E.).

In mijn werk/leven maak ik hiervan veel gebruik.

Maar wat is focusing?
Het klikt misschien ook mentaal?

Ik probeer hieronder woorden te geven aan een spontaan proces.
De echte kennis zit in de ervaring en voelen van de effecten.


Wat is focusing?


Focusing is een ervaringsgerichte methodiek waardoor een natuurlijk proces in werking wordt gezet. Via een 6-tal logische stappen kom je in contact met jezelf en ga je de samenwerking tussen je lichaam en je denken bewust aan. Er ontstaat een veilig ruimte in jezelf. Door je manier van aandacht ontstaat er een dieper weten en kan verandering (shift) optreden.  

Deze methodiek, uitgewerkt door Gendlin E., is gebaseerd op het proces van cliënten bij succesvolle therapieën.


De effecten hiervan zijn:

  • beter contact met jezelf
  • gemakkelijker uit negatieve emoties/gevoelens stappen (shift)
  • meer contact met de wijsheid in jezelf
  • betere verbinding met je lichaam
  • duidelijk weten van je volgende stappen (moving forward energy)

Aandacht, aanwezigheid en verbinding


Focusing is aandacht schenken aan iets wat je bezighoudt, bijvoorbeeld een situatie op je werk of een onbestemd gevoel.
Als je focust neem je de tijd om na te gaan hoe dat wordt beleefd in je lijf.
Zo’n innerlijke beleving wordt de ‘felt sense’ genoemd.
Deze heeft impliciet betekenis en richting.
Met aandacht en respect bij die ‘felt sense’ zijn en hoe deze zich ontvouwt, is de kern van Focusing.



Wat doet het met je?


Focusing brengt ontspanning, helderheid en innerlijke balans. Het vergroot je bewustzijn en je leert jezelf beter kennen. Je gaat beter voelen wat bij je past en wat je wilt.

Maar het is niet altijd gemakkelijk.
Soms vraagt het ook lef om te focussen omdat het je geconfronteerd met datgene wat in je leeft.


Hoe is het ontstaan?


De stapsgewijze aanpak van Focusing is ontwikkeld door Eugene Gendlin (1926-2017), filosoof en psycholoog. Hij onderzocht eind jaren ’60 bij Carl Rogers, client-centered psychotherapeut (1902-1987), wanneer iemand baat had bij psychotherapie en wanneer niet. Het bleek dat succesvolle cliënten vaak aarzelend en zoekend spraken. Daarbij checkten zij in hun lijf of het klopte wat ze zeiden of dat er betere woorden bij pasten. Gendlin ontwikkelde gaandeweg een aantal stappen die dit proces leerbaar en overdraagbaar maakte voor iedereen en noemde het Focusing.


Deze blog is geschreven door Sofie Stiers.

Wil je hierover meer weten? Wil je graag focussen op een werkthema?

Sofie helpt je graag verder.

Wie is Sofie:

Ze is de oprichter/coördinator van het loopbaancentrum maar tevens ook therapeute en loopbaancoach.

Je kan haar bereiken via sofiestiers@ylia.be


Wist je dat je recht hebt op een gratis kennismakingsgesprek wanneer je gebruikt maakt van loopbaancheques gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid?


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.