De fun van het werken is weg. Mensen zeggen dat hun energie op raakt omdat ze niet meer kunnen ‘bijtanken’.
Maar ook de noodzaak van sociaal contacten op het werk komt scherp naar boven door de huidige
corona situatie die al langer aansleept dan men dacht. Dat zijn enkele uitspraken van het artikel van
de SERV.

Ik deel met je graag het volledige artikel:

Om te weten te komen hoe bedrijven in Vlaanderen de coronacrisis ervaren, interviewde de
SERV/Stichting Innovatie & Arbeid het voorbije jaar tien grote en kleine Vlaamse
ondernemingen zoals Torfs, Elia, Chocola-Tuti en Wilms. Deze bedrijven geven aan dat hun
medewerkers uitgeput raken door de aanslepende coronacrisis. Hun energie raakt op en
ze kunnen niet ‘bijtanken’ zoals ze vroeger deden. Ook de economische
onzekerheid, zowel nu als na de crisis, baart bedrijven zorgen.

Ann Vermorgen, voorzitter SERV: Tijdens de corona crisis hebben we gezien hoe snel
bedrijven kunnen schakelen en zich samen met hun medewerkers aanpassen aan een
nieuwe realiteit. De nood aan sociale interactie tijdens het werken kwam
ook scherp naar boven. Toch zien we nog veel onzekerheid bij de bedrijven en de werknemers.
Meer duidelijkheid over maatregelen zoals tijdelijke werkloosheid, tegemoetkomingen voor verlies van inkomsten door corona … kan meer perspectief bieden.

Diepte-interview in twee bewegingen

Aan de hand van diepte-interviews met de zaakvoerder, CEO of personeelsverantwoordelijke
polsten de onderzoekers zowel tijdens de eerste lockdown (voorjaar 2020) als tijdens de derde
coronagolf (begin 2021) naar de gang van zaken. De bevraagde bedrijven variëren van een
eenmanszaak tot bedrijven met honderden medewerkers. Ze zijn actief in diverse sectoren.
Het gaat om bedrijven die de coronacrisis relatief goed hebben doorstaan: ze hebben hun
activiteiten minstens gedeeltelijk kunnen verderzetten.

Energie medewerkers verdwijnt

Al tijdens het eerste gesprek gaven de bedrijven aan dat zij vooral bezorgd waren over de
werkzekerheid en het psychosociaal welzijn van hun personeel. Met de werkonzekerheid
het grotendeels goed gekomen. O.a. dankzij het systeem van tijdelijke werkloosheid zijn heel
wat ontslagen vermeden. Maar de bedrijven merken dat de energie van hun medewerkers
verdwijnt. De babbel bij de koffie, een (letterlijk) schouderklopje als het wat
minder gaat … ze halen de spanning weg en geven hen weer fut. Die
informele contacten zijn sterk afgenomen of zelfs volledig weggevallen en
daarmee ook de energie. Steeds meer medewerkers teren op hun reserves. Dat geldt niet
enkel voor telewerkers want ook wie nog fysiek op de werkvloer aanwezig is, heeft minder
sociale contacten. Telenet ziet dat duidelijk in de cijfers van zijn periodieke
medewerkersbevraging.

Telenet:

In september zei 70% van onze medewerkers dat ze voldoende energie
hadden, nu is dat nog maar de helft. Als je wil dat mensen hun werk graag doen, dan
moeten ze hun collega’s zien. De fun van het werken is weg nu.

Telewerk is een blijver

Happines:

Thuiswerk zien we in de toekomst als tot drie dagen per week. Maar het eerste jaar
na de pandemie gaan we veel meer op kantoor komen om de groepsgeest weer op te bouwen.
Het belang van sociale verbinding op de werkvloer blijkt heel belangrijk voor het welzijn van
de medewerkers én de onderneming. Toch lijkt telewerk een blijver: de meeste bedrijven
willen telewerk invoeren na corona. Dat is ook de verwachting van hun werknemers. Tegelijk
wil iedereen collega’s blijven ontmoeten op de werkvloer Het is dus niet de vraag of telewerk
moet worden ingevoerd maar wel in welke mate en op welke manier. Verschillende bedrijven
betrekken hun werknemers bij de uitwerking van het telewerkbeleid. Anderen staan al een
stapje verder. Zo richtte netwerkbeheerder Elia zijn kantoren opnieuw in met het oog op meer
thuiswerk.

Elia:

Een deel van onze kantoren is nu vergaderruimte en evenement- en projectruimte
geworden. Op kantoor gaan we niet meer zitten om te e-mailen maar wel om aan
nieuwe ideeën te werken.

Toestand tijdelijk, situatie stabiel

Tijdens de eerste lockdown moesten bedrijven snel schakelen. Webshops werden opgezet o
uitgebouwd, er werd volop ingezet op telewerk en de werkvloer werd coronaproof gemaakt.
Al die oplossingen zijn nog steeds in voege. Eens de bedrijven stabiliteit hadden gevonden,
hielden ze eraan vast. Het crisismanagement is nu opgeheven, er heerst berusting.
Torfs: Na augustus was de toestand relatief constant. Het directieoverleg verloopt
opnieuw zoals vroeger maar dan digitaal. In de hele situatie is een stuk routine
geslopen, we zijn het gewoon.

Ook al duurt de crisis langer dan verwacht, de bedrijven zoeken niet naar nieuwe
businessmodellen of werkwijzen. Deze toestand is tijdelijk en het is onduidelijk wat de
situatie zal zijn als de economie herneemt en de steunmaatregelen opgeheven worden. Hoewel
er hier en daar wel een verbetering is gemaakt of een nieuwe markt is aangeboord, maken de
oplossingen het vooral mogelijk om te overleven.

Economische onzekerheid houdt aan

Lees verder op: https://www.serv.be/stichting/persberichten/fun-werken-weg

Merk je dat ze het moeilijk hebt met het missen van sociale contacten?
Neem zeker contact op met onze loopbaancentrum. Samen kijken we naar mogelijkheden of hoe je
op een aangenamere manier deze situatie kan hanteren.

Deze informatie wordt met je gedeeld door Sofie Stiers.
Sofie Stiers


Wie is Sofie: Ze is de oprichter/coördinator van het loopbaancentrum. Sofie is van 2009 fulltime zelfstandige hierdoor kent ze de passies en de uitdagingen die bij het beroep horen.

Wil je hierover meer weten?
Je kan haar bereiken via sofiestiers@ylia.be

Plan hier je gratis kennismakingsgesprek.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang de opname van het webinar van Sofie en Peggy over wat loopbaanbegeleiding is en blijf weekelijks op de hoogte van de nieuwe blogs en andere loopbaancoaching nieuwtjes! 

We respect your email privacy