De periode in-between-jobs lijkt soms op de heilige graal van vrijheid waarin je verwacht alle opgespaarde To Do’s te kunnen afwerken. Hoe kan timemanagement je helpen?
In werkelijkheid krijg je net dan minder gedaan dan in een periode waarin je de drukte amper de baas kan.
De grote leegte en het gevoel van oneindigheid die ermee gepaard gaan lokken dus eerder stilstand uit dan in actie komen.
Hoe ermee omgaan en tóch ervoor zorgen dat je efficiënt met de vrijgekomen tijd omgaat?
Ten eerste: perfect timemanagement bestaat niet.
We worden nu eenmaal enorm afgeleid door verschillende verleidingen die onze aandacht opeisen.
Registreer eens voor jezelf hoeveel tijd je per dag aan nuttige taken besteedt.
We denken soms te kunnen multitasken (boekhouding bijhouden, weer-app checken, mails beantwoorden, kinderen van school halen, social media beheren,…) maar in realiteit is de aandacht die we aan onze taken geven te weinig gefocust waardoor het veel langer duurt om ze af te werken of naar een gewenst niveau te tillen.
TIP 1
Schrijf eens op wat je op een dag allemaal doet en noteer er de tijdsbesteding bij.
Dit zal je snel tot interessante inzichten brengen.
TIP 2
Stel vervolgens weekdoelen voor jezelf op en hou bij wanneer deze behaald worden.
Een doel is steeds meetbaar, je moet dus voor jezelf duidelijk uitmaken wanneer deze van je to do-lijst mag afgevinkt worden.
Zorg dat je je weekdoel steeds voor ogen hebt en splist deze op in taken per dag. Je kan ze op een weekplanner aan je muur hangen of op post-it’s op je bureau kleven. Ook online takenlijstjes kunnen handig zijn (bv. de outlook takenlijst).
Voorbeeld:
Het weekdoel is om 5 bedrijven aan te schrijven met een spontane sollicitatie.
Dan zou je als dagtaken kunnen noteren:
Dagtaken:
1. CV en sollicitatiebrief opmaken of up to date maken
2. noteren welke jobs bij me passen
3. inschrijven op online zoekmachines
4. inschrijven bij een lokaal interimkantoor
5. Mijn netwerk in kaart brengen d.w.z. welke mensen kunnen me helpen of zijn interessant naar een toekomstige job toe?
Wees mild
Maak het jezelf tot slot niet te moeilijk en stel hoogstens 3 to do’s per dag.
Alles wat je extra doet is mooi meegenomen.
Door maar maximaal 3 taken per dag voor te bereiden hou je de focus op wat echt van belang is en kan je meer in de diepte werken en focus houden.
Deze blog is geschreven door Sofie Vervloet.
Wie is Sofie?
Ze is leerkracht in het deeltijds onderwijs, life coach en werkt als loopbaancoach in ons loopbaancentrum ylia.
Je kan haar bereiken via sofievervloet@ylia.be
Wist je dat je recht hebt op een gratis kennismakingsgesprek bij Sofie voor loopbaanbegeleiding?
0 reacties