Voel je je weleens alleen op je werk? Misschien werk je veel vanuit huis, of voel je je in een druk kantoor toch niet echt verbonden met je collega’s. Je bent zeker niet de enige. Eenzaamheid op de werkvloer is een veelvoorkomend, maar vaak onzichtbaar probleem.
En dan het weer, het donkere weer zorgde ervoor dat ik me zo slecht voel, eerder depressief en moedeloos. Hele dagen voor een PC te zitten van call naar call, vertelde een loopbaancliënte.
Hoe ontstaat eenzaamheid op het werk?
Eenzaamheid heeft niet altijd te maken met fysiek alleen zijn. Het gaat om het gemis van echte verbindingen. Dit kan op verschillende manieren ontstaan:
- Je voelt je niet echt betrokken bij het team of de organisatie.
- Werkdruk maakt het lastig om tijd te vinden voor een spontaan praatje of informele momenten.
- Thuiswerken kan handig zijn, maar het beperkt je contact met collega’s.
- De cultuur van je werkplek sluit minder aan bij je waarden en normen.
- Je hebt het gevoel anders te zijn, te gevoel, niet begrepen, …
- …
Waarom is het belangrijk om hier aandacht aan te geven?
Eenzaamheid kan je energie, motivatie en werkplezier aantasten. Het kan zelfs leiden tot meer stress, een gevoel van uitputting of twijfels over jezelf en je werk.
Plan van aanpak?
Ik (Sofie Stiers) ben een voorstander van het aanpakken van gevoelens en ze niet te negeren of weg te drukken.
Zelfzorg hoort bij het leven net als tanden poetsen.
En eenzaamheid is niets om je voor te schamen, er zijn stappen die je kunt nemen om je weer meer verbonden te voelen:
- Zoek kleine momenten van contact
Begin een gesprek tijdens de lunch of na een vergadering. Zelfs korte connecties kunnen een verschil maken.
- Wees open over hoe je je voelt (bij de juiste collega’s)
Soms helpt het om te delen dat je je eenzaam voelt. Zijn er collega’s waarbij je je iets beter bij voelt? Misschien herkennen zij wat je voelt. Hoe zou het zijn om met hun contact op te zoeken? - Sluit je aan bij informele activiteiten
Neem deel aan een borrel, een lunchwandeling of andere sociale momenten op je werk. Het voelt misschien ongemakkelijk in het begin. En het kan een mooie manier zijn om banden te versterken. Zoek hier de collega’s op waar je je iets beter bij voelt en kijk of je met hun kan praten. - Check in met jezelf
Vraag jezelf regelmatig af hoe het met je gaat.- Heb je donkere gedachten of een zware gemoed?
Neem tijd om er op een respectvolle manier bij stil te staan. Ga ze niet negeren of verdringen. Je gevoelens willen je tenslotte iets zeggen. Ze zijn er niet zomaar.
Belangrijk is dat je aandacht hebt om dagelijks je emotioneel emmertje leeg te maken.
Hoe kan je dat doen?- 1. Praat hierover met iemand die met een open houding kan luisteren en geen advies geeft.
- 2. Schrijf dagelijks je gevoelens 15 min van je af in een dagboek
- 3. Ga wandelen.
Of wanneer je niet graag wandelt, zoek een dans video die je leuk vind?
Of een 7min exercise video zodat je kort in beweging bent. - 4. Zoek op YouTube een ademhalingsoefening die bij je past om goed in te slapen.
- 5. Neem een loopbaancoach onder de arm voor een op maat oplossing op het werk. Iedereen die werkt (zelfstandige en/of werknemer/technisch werkloze) heeft recht op 2 loopbaancheques elke 6 jaar van 4 en 3 uur dewelke gesubsidieerd zijn.
- Heb je donkere gedachten of een zware gemoed?
Je staat er niet alleen voor
Eenzaamheid bespreekbaar maken is een moedige stap. Het kan leiden tot meer verbinding en begrip op het werk en in je persoonlijke leven. Onthoud: echte verbinding begint met jezelf.
Ook in loopbaanbegeleiding kunnen we dit samen aanpakken. Je moet er niet alleen voor te staan.
Heb je behoefte aan steun of wil je ontdekken hoe je weer met plezier kunt werken? Zoek hulp of een luisterend oor – je verdient het om je goed te voelen.
Deze informatie wordt met je gedeeld door Sofie Stiers.
Wie is Sofie: Ze is de oprichter/coördinator van het loopbaancentrum. Hiernaast werkt ze als psychotherapeute.
Wil je hierover meer weten?
Je kan haar bereiken via sofiestiers@ylia.be
0 reacties