55+’ers
We krijgen elke dag een overvloed aan informatie over ons heen.
Vaak gebeurt dat onbewust, soms ben je je ervan bewust.
Als je ervan uitgaat dat je deze info toch altijd een fractie van een seconde opneemt: om dan te beslissen of je er meer aandacht aan wil besteden, merk je al gauw wat de impact hiervan is op je tijdsbesteding en je energie.
Irrelevante mails
Je merkt het al meteen als je je mailbox opent: heel veel berichten zijn niet relevant, interesseren je niet, geven geen toegevoegde waarde aan dat waar je mee bezig wil zijn.
Het is als een brievenbus vol reclame die je met de nodige aandacht moet sorteren om de belangrijke brieven de passende aandacht te kunnen geven.
En dan nog … ook in onze brievenbus ontvangen we vaak gepersonaliseerde reclame.
De reclame die we langs de weg zien of in magazines blijken ook ons wereldbeeld te vormen, en ja … vaak onbewust. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, zegt men.
Op welke manier komen 55+’ers in beeld?
Laten we er bij wijze van proef eens een doelgroep uitnemen: 55+’ers bijvoorbeeld.
Als je op zoek gaat naar manieren waarop je deze doelgroep tegenkomt in publiciteit, in media, in magazines,… Wat valt dan op?
! Deze doelgroep wordt zelden als actief werkend voorgesteld.
! Deze doelgroep komt wel al zorgend voor kleinkinderen in beeld of genieten van een vakantie of city trip.
Ook bij de aanschaf van een nieuwe fiets of op zoek naar de juiste belegging komen zij in beeld maar zelden of nooit op het werkveld.
Terwijl toch veel 55+’ers nog steeds gemotiveerd en enthousiast aan het werk zijn.
Velen zoeken actief naar nieuwe uitdagingen ook binnen het werkveld en zijn nog helemaal niet aan het aftellen om met pensioen te gaan. Het lijkt er echter op dat dit wel de perceptie is.
De uitdaging voor 55+’ers!
Een uitdaging om vooral niet zelf te gaan geloven dat dit geschetste beeld klopt en misschien de handen uit de mouwen te steken en zelf als 55+’er, al dan niet met het gebruik van een loopbaancheque, je eigen looppad verder uit te tekenen?
Laat je niet afschrijven door deze negatieve beeldvorming.
Geloof in je mogelijkheden en kansen!
Dat doen wij sowieso!
IEDEREEN WIL GRAAG WERK DOEN WAT LEUK IS!
Deze blog is geschreven door Peggy Poppe.
Ze is psychotherapeute, geeft les in oa loopbaancoaching en werkt als loopbaancoach in ons loopbaancentrum ylia.
Je kan haar bereiken via peggypoppe@ylia.be
Wist je dat je recht hebt op een gratis kennismakingsgesprek bij loopbaanbegeleiding?
0 reacties