Dyslexie is een onderwerp dat vaak wordt onderschat op de werkvloer. Het is meer dan alleen een uitdaging met lezen en schrijven; het gaat over hoe iemand informatie verwerkt en daarmee omgaat in een werkomgeving. Hierbij komt dat de ervaringen die een werknemer heeft gehad in zijn/haar schooltijd mee bepaald hoe men hiermee omgaat. Het kan namelijk zijn dat werknemers zich onzeker voelen of schaamte ervaren wanneer ze geconfronteerd worden met lezen of schrijven als ze met collega’s zijn.
Zelf heb ik (Sofie Stiers, zaakvoerder van het loopbaancentrum en loopbaancoach) ook dyslexie. Persoonlijk ervaarde ik tijdens mijn eerste werkervaringen en omringt door taalkundig sterke mensen vaak angst om fouten te maken, schaamte voor lezen en onzekerheid als ik schreef omringt door anderen. De angst om fouten te maken was zo groot dat ik zelfs meer fouten ging maken.
Ondertussen, en zoveel jaren later is dat al veel veranderd. Maar ik weet dat vele mensen zich hierrond nog steeds onzeker voelen. Bij ons loopbaancentrum vinden we het belangrijk om een werkplek te creëren waar iedereen, ongeacht zijn of haar uitdagingen, zich op zijn gemak voelt en kan bloeien.
Dyslexie begrijpen
Dyslexie beïnvloedt het vermogen om woorden te herkennen, lezen en schrijven. Maar dat betekent niet dat mensen met dyslexie minder capabel zijn. Ze hebben vaak juist sterke probleemoplossende vaardigheden en een creatieve manier van denken. Toch door de manier waarop ons onderwijs werkt, ligt de focus eerder op taal en niet op creativiteit in denkvermogen. Hierdoor kunnen ze, zoals ik hierboven uit persoonlijke ervaring scheef, zich soms schamen voor hun dyslexie, vooral als ze werken in een omgeving waar taal een centrale rol speelt.
Schaamte en stigma doorbreken
Veel mensen met dyslexie voelen zich onzeker omdat er (soms) onbegrip is rond het maken van fouten. Ze zijn bang dat hun dyslexie als een zwakte wordt gezien omdat er nog onvoldoende kennis is over de talenten. Deze schaamte kan leiden tot stress en het gevoel dat ze zich moeten verbergen. Het is essentieel dat we een omgeving creëren waarin openheid wordt aangemoedigd. Dit begint met het erkennen dat dyslexie niets afdoet aan iemands capaciteiten en dat iedereen unieke talenten heeft die waardevol zijn. Zeker niet in deze tijd waarin er zoveel hulpmiddelen kunnen gebruikt worden.
Kleine aanpassingen, groot verschil
Met enkele eenvoudige aanpassingen, zoals het gebruik van spraak-naar-tekst software of het aanbieden van documenten in een makkelijk leesbaar lettertype, kunnen we een werkomgeving creëren waarin mensen met dyslexie zich gesteund voelen. Het draait om flexibiliteit en het erkennen dat iedereen een andere benadering nodig heeft om succesvol te zijn.
Kleine voorbeelden hiervan zijn:
- In Outlook is er een optie waardoor een mail voorgelezen kan worden.
- Je kan ook je eigen mail die je schrijft laten voorlezen, zo hoor je de fouten die je schrijft.
- Hetzelfde met PDF’s die kunnen voorgelezen worden.
- Er bestaan app’s die websites voorlezen.
- In berichten kan je de tekst soms inspreken en dan wordt het naar geschreven taal omgezet.
- …
Samen het verschil maken
Bij ons loopbaancentrum staan we klaar om zowel werkgevers als werknemers te ondersteunen. Door open te staan voor elkaar en het gesprek aan te gaan, kunnen we de schaamte rondom dyslexie doorbreken en een inclusieve werkplek creëren waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Samen kunnen we ervoor zorgen dat dyslexie geen belemmering is, maar een unieke kracht. Niemand is perfect ook de werknemers zonder dyslexie hebben werkuitdagingen. Als er ruimte voor iedereen is, kan je werkplek een veilige plek zijn.
Deze blog is geschreven door Sofie Stiers.
Wie is Sofie: Ze is de oprichter/coördinator van het loopbaancentrum maar tevens ook psychotherapeute, loopbaancoach en Focusing Trainer.
Wist je dat je recht hebt op een gratis kennismakingsgesprek wanneer je gebruikt maakt van loopbaancheques gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid?
Samen kunnen we onderzoeken of jouw loopbaanvraag in aanmerking komt.
0 reacties